De Chief Humor Officer vs. de Google Nerd

PIM VMCEerder deze week was in het mooie en gloednieuwe Theater Amsterdam het lustrum congress van het ‘Platform van Innovatie en Marketing’ (PIM) dat dit jaar 30 jaar bestaat en waar ik lid van ben. Dit congres werd dit jaar georganiseerd samen met de, zich op ditzelfde congres opheffende, vereniging ‘Vrouwen in Marketing en Communicatie’ (VMC). Aan bod kwamen onder andere de actuele marketing trends waarbij mij opviel dat, net als vorig jaar, het weer grotendeels over ICT ging. Er waren verder niet echt opvallende wijzigingen ten aanzien van vorig jaar behalve dan de hang naar meer ‘zingeving’, nog nader uit te werken overigens wat daar nu precies mee bedoeld wordt.

Het was bewonderingwaardig dat de dames van de VMC zelf de daad bij het woord voegden door zicht ter plekke op te heffen: ja marketeers, het jezelf opheffen als merk als je over je hoogtepunt heen bent en dan iets nieuws beginnen is de nieuwe mode! Teveel energie spenderen aan het in de lucht houden van een brand is immers kostbaar en nutteloos in een zich razendsnel ontwikkelende markt. Ik ben trouwens wel benieuwd in welke vorm de VMC terug komt, of zijn ze bezig PIM over te nemen? Dat zou wel passen bij de gespotte feminisering van de marketing trend…

Sophie van den Enk

Erg leuk was de presentatie door Sofie van den Enk die met de nodige humor de marketeers op de hak nam en die terecht opmerkte dat dat zich steeds weer jezelf moeten uitvinden ook wel erg vermoeiend moet zijn voor al die arme marketeers. Het gaat tegenwoordig niet alleen meer om een merk in de markt zetten en in de lucht houden maar je moet ook steeds weer bijleren en steeds weer nieuwe ideeën hebben anders hoor je er niet meer bij. Zo stelde Suzanne Ekel, met gevoel van humor overigens, dat een CMO tegenwoordig onmogelijk zonder Twitter account kan functioneren.

jasper

Ook leuk en met gevoel voor humor was de presentatie van Chief Humor Officer Jasper Roos. Zijn presentatie over de rol van humor bij de strategieontwikkeling van bedrijven was een verademing en ging eens niet over IT maar over de bevrijdende rol van humor en de functie die dit kan hebben bij het blootleggen van problemen en conflicten in organistaties. Dus, CMO, als je het zat bent altijd maar naar speadsheets te staren, nodig Jasper en zijn team eens uit om eens lekker ‘Out of The Box’ te denken, gaat daarna de creativiteit vanzelf weer stromen!

joris

Weinig humor was er te bespeuren bij Joris Merks-Bejaminsen van Google die een aantal boeken heeft geschreven over Digitale Marketing. Wat mij opviel in zijn presentatie is dat het bij het gebruik van het woord ‘klant’ bij hem niet ging om de gratis Googelende gebruiker maar om de bedrijven die als klant gebruik maken van de data over ons zoekgedrag. Joris is een echte digitale nerd die denkt in data en systemen en hij zou het liefst alles wat er gebeurd in zijn Google database willen vastleggen. Het liefst wil hij het koopgedrag van consumenten van het begin tot het eind kunnen volgen zodat de bedrijven die op Google adverteren of gebruik maken van Google Analytics waardevolle marketing analyses kunnen maken. Een leuke uitdaging voor hem is dat Nederland momenteel voorop loopt als het gaat om het gebruik van meerdere devices per gebruiker. Wie tegenwoordig iets wil kopen zoekt eerst onderweg iets op op zijn smart phone, surft daarna nog wat rond ‘s-avonds thuis op de bank met zijn tablet en besluit de deal op zijn laptop waarhij de beste gebruikersinterface heeft. Het liefst zou Joris ook als we niet online zijn data over ons willen verzamelen en waarschijnlijk doet hij dat ook, alleen weten we dat nog niet. Google Glass had hierbij natuurlijk flink kunnen helpen maar dit blijkt niet zo’n groot success als verwacht, degenen die wel zo’n bril hebben waarschuw ik dan ook deze ‘s-nachts niet op het nachtkastje te laten liggen! Het woord privacy kwam overigens niet voor in zijn betoog. Om toch het koopgedrag tijdens de ‘Buyers Cycle’ te kunnen volgen van al die gebruikers die steeds van device switchen gebruikt Goggle klanten panels en statistische methoden, vandaar dat Google in Groningen het grootste nieuwe data center van Europa aan het bouwen is. Het merk Google is pas begonnen en heeft nog een hoop ambities en is zeker op dit moment is een van de meest spannende bedrijven om voor te werken.

Al met al een leuke dag tussen al die marketeers en weer wat opgestoken. Wel vreemd dat ik tijdens de borrel in gesprek kwam met diverse marketing managers over concrete leads en dat ze daar totaal niet in geïnteresseerd waren. Dit geeft toch een beetje de indruk dat marketing en sales twee verschillende disciplines zijn die niks met elkaar te maken hebben, wellicht een nieuwe trend voor volgend jaar: de integratie van sales en marketing!

Ps: Vlak na het schrijven van deze blog kwam Google naar buiten met het nieuws dat ze stoppen met Google Glass, Google kan zich beter blijven focussen op activiteiten waar ze echt goed in zijn!

 

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply