De feminisering van het winkelaanbod

Had je als man vroeger nog de mogelijkheid een boekhandel, platenzaak of electronica winkel in  te duiken terwijl je vrouw naar schoenen, jurkjes of tassen ging kijken, juist in onze categorie is het winkelaanbod en de mannelijke ‘Customer Experience’ zoals het tegenwoordig heet wel erg mager geworden.V&DVandaag een rondje door de mooie binnenstad van Amersfoort gedaan en geconstateerd dat na het sluiten van de V&D:

  • er nog maar één goede boekhandel over is in onze binnenstad,
  • er geen CD of DVD’s winkels meer zijn,
  • er geen computer winkels meer zijn behalve dan de Apple store,
  • er nog wel wat fotozaken zijn maar met een wel heel beperkt aanbod.

Daarentegen stikt het in de stad van de mode, schoenen, tassen, cosmetica, lingerie, parfum, chocola en bonbon winkels waar voor mannen weinig te halen is. En als er dan aanbod voor ons is in een winkel moet je vaak met de trap naar boven, schijnbaar is er aan ons niet veel te verdienen. Soms is er voor de man een speciaal zitje met ons een auto of sportblad tussen de damesbladen waar je dan even kan zitten terwijl je vrouw aan het passen is en waar je, als de verkoopsters je vrouw’s koopgedrag positief inschatten, een expresso krijgt. Bij mijn vrouw is dat meestal het geval…Claudia-StraterIk moet dan ook constateren dat het evenwicht man – vrouw in het winkelaanbod er niet meer is en in het voordeel van de vrouw is doorgeslagen. Winkeliers zouden er dan ook goed aan doen het winkelaanbod voor mannen te vergroten anders krijgt op een gegeven moment geen vrouw haar man de stad mee in…

De grote boosdoener en veroorzaker van deze trend ben ik natuurlijk zelf: tot voor kort ging ik eerst in de winkels kijken wat er zoal te koop is en pas daarna bestelde ik online bij de webwinkel waar het het goedkoopst is. Maar dat eerste kan dus niet meer: de verschraling van het aanbod in onze binnensteden heeft er voor gezorgd dat de producten die je online wilt kopen niet meer in winkels te zien zijn. Als er al aanbod in de winkels is dan worden alleen de best verkopende in de winkel getoond. De consequentie hiervan is dat je volledig afhankelijk bent van de product informatie op het internet zelf en de reviews die de kopers van producten op vergelijkingssites geven.om-d-e-m10-mark-ii-limited-edition-fox-brown-body-14-42-ez-mIk werd eerder deze week dan ook helemaal blij toen ik in Doorn fotowinkel Van Kesteren instapte en een heel aardige en deskundige medewerker mij uitgebreid ging uitleggen hoe de Olympus OM-D E-M10 Mark II werkt en waarom die beter is dan zijn voorganger de Olympus OM-D E-M10. Ruim drie kwartier heeft hij in onze relatie geïnvesteerd en hebben we uitgebreid herinneringen opgehaald uit het pre-digitale tijdperk toen je nog foto-rolletjes had die je zelf in een doka kon ontwikkelen: hij wist zelfs wat “doordrukken” betekend (en dat weten alleen de kenners!). Nadeel voor mij was wel dat hij alleen Olympus toestellen in de vitrine had maar dat mocht de pret niet drukken. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat dit een geweldig toestel is hoewel de koopbeslissing nog niet is gevallen.

Zou het daarom niet een goed idee zijn in onze binnensteden speciaal voor mannen product informatie winkels te maken waar deskundige en ervaren medewerkers je onder het genot van een expresso alles kunnen uitleggen over de nieuwste ontwikkelingen en modellen van mannendingen zoals fototoestellen, tablets en gereedschap en dat je daar dan ook even mee mag spelen? En als je dan later via Internet online besteld je hun code kan ingeven zodat zij een redelijke fee krijgen van de fabrikant? Zowaar een mooi nieuw business model en een goede reden om weer eens met je vrouw te gaan shoppen, kan jij spelen terwijl zij past!

Met dank aan: V&D, Claudia Strater en Foto Van Kesteren Doorn (Pasfoto’s, Copyshop, Fotozaak), onderdeel van de Foto-Groep.

Naschrift: uiteindelijk heb ik dit fototoestel bij van Kesteren gekocht!

Print Friendly, PDF & Email

2 thoughts on “De feminisering van het winkelaanbod

  1. Liesbeth

    Vandaag (1 maart) een ingezonden brief in de Volkskrant met een goed idee om fysieke winkels te laten bestaan: laat fysiotherapeuten samenwerken met winkels die hardloopschoenen verkopen.

Leave a Reply