De Krant is een Stagiair geworden en Meneer is tegenwoordig ‘Online’.

Afgelopen weekend belde mijn krantenbezorger aan met de mededeling dat hij vanaf maandag de Volkskrant niet meer zou bezorgen maar dat de bezorger van de Telegraaf dit voortaan zou gaan doen. Na jaren trouwe dienst moest hij tot zijn spijt zijn wijk afstaan aan de Telegraaf bezorger omdat alle dagbladen nu voortaan via ‘De Persgroep Distributie’ aan huis worden bezorgd. Na jaren trouwe dienst zat het er nu voor hem op. We zijn altijd zeer tevreden geweest over deze bezorger en daarom gaven we hem met oudjaar altijd een flinke fooi, een goede bezorger is immers goud waard! Nu maar afwachten hoe het met de nieuwe bezorger gaat en of hij al die verschillende kranten wel uit elkaar kan houden…

image

Hierboven de looplijst van de wijk waar ik woon die ik laatst toevallig bij mijn krant aantrof. Interessante kost voor een Socioloog zoals ik: in mijn straat is het vooral Volkskrant maar in de straten achter ons heerst het AD terwijl de Telegraaf redelijk ondervertegenwoordigd is in onze wijk. Helemaal chique is het hebben van twee kranten en ook dat komt redelijk vaak voor, meestal een combinatie van een landelijke en een lokale krant. Verder vallen de vele lege plekken op de lijst op: er zijn schijnbaar steeds meer mensen die het zonder krant kunnen stellen.

Er is nogal wat veranderd in het krantenlandschap de afgelopen jaren. Terwijl ik dit schrijf zit ik in de trein en zie ik eigenlijk alleen maar Smartphones om me heen en een enkele Metro, een dagblad zie je tegenwoordig maar zelden. Ook merk ik dat ik zelf de krant steeds slechter lees, in ieder geval niet meer zo intensief als een aantal jaren geleden. Belangrijkste reden hiervoor is dat het nieuws tegenwoordig via vele kanalen tot je komt en als je echt iets wilt weten je via het internet allerlei aanvullende informatie snel gevonden hebt.

Alle kranten hebben last van de concurrentie van het Internet en dat is te merken aan de dalende oplages en de kostenbesparende maatregelen zoals bijv. het samenvoegen van de distributie. Maar ook in de content. Hele stukken krant kan ik overslaan omdat het om oud nieuws gaat wat al dertig keer gehypet is op de sociale media of uitgebreid besproken in talkshows en als ik het echt interessant vind heb ik meestal via Twitter of Google al veel achtergrond informatie gevonden – of er zelf al een blog over geschreven…

Navraag onder mijn leerlingen of ze de krant nog wel eens lezen levert hetzelfde beeld op, sporadisch wordt er onder de jeugd een krant gelezen maar iets snel opzoeken kunnen ze heel goed. Als ik tijdens de les begin over een onderwerp uit de actualiteit of verwijs naar het Journaal of Nieuwsuur dan kijken ze me meewarig aan: nieuws op TV is voor de meeste een zapmoment en het eigenlijke nieuws speelt zich af op de sociale media die sterk worden gedomineerd door de zgn. bekende Nederlanders (BN’ers) of, nog mooier, internationale ‘celebraties’, als die zich ergens druk over gaan maken dan is het plots nieuws!

Marc Chavannes

Interessant was gisteren dan ook het interview in de Volkskrant met Marc Chavannes, oud journalist van het NRC, die recent een overstap heeft gemaakt naar het online platform ‘De Correspondent’. De Correspondent is een van de weinige betaalde online journalistieke websites in Nederland en nog aardig succesvol ook. De Correspondent werkt niet met vaste medewerkers maar met correspondenten die per stuk betaald worden en Marc is aangetrokken om als ervaren journalist het geweten van deze website te zijn en jongere collega’s te coachen.

Goede zaak, zouden andere kranten ook moeten doen, oudere ervaren journalisten inzetten om jongere collega’s te begeleiden. Als de Volkskrant zo’n mechanisme had gehad voor zijn stagiaires zou het plagiaat probleem met de stagiair dat vorige week naar buiten kwam wellicht niet gebeurd zijn. In het Interview verteld Marc Chavannes hoe leuk het was bij de krant te werken toen er nog sprake was van groei en hoe dat veranderd is nu de oplages continu dalen. Vanuit kostenoverwegingen moet meer door minder mensen gedaan worden en dan is het een logische stap te bezuinigen op kwaliteit en goedkope stagiaires in te gaan zetten. Bij de Correspondent heerst nog een creatieve sfeer waar hij zich thuis voelt en hij het weer naar zijn zin heeft, geef hem is ongelijk!

 

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply