Het PortXL startup initiatief

Eerder deze week meegedaan als mentor aan het PortXL programma in Rotterdam en gedurende twee dagen samen met 160 andere mentoren in totaal 19 startups gesproken en beoordeeld. Ik zat in een review groep die de voorstellen beoordeelde vanuit het marketing perspectief: wie is de klant, wat is de toegevoegde waarde van je propositie voor de klant en hoe ga je hem vinden, benaderen en overtuigen met jou in zee te gaan? Op basis van de beoordelingen van de mentoren zijn er door een jury uiteindelijk 12 startups geselecteerd die de komende maanden verder gaan met dit programma tot er uiteindelijk eind juni een winnaar zal zijn:10XL, StaffaIPI, Pingle, Addnovation, RanMarine, Portcall, Glock-Tass, Lotebox, Vesselbot, Sailrouter, XYZ, Fibersail.

PortXL_win_blog

Het was erg leuk was om mee te doen. Ik heb een aantal leuke initiatieven langs zien komen, interessante teams gesproken en goed samengewerkt met de andere mentoren. Iedereen die mee deed was erg betrokken en had een positieve instelling naar de startup teams en er was een goede energie die volgens mij een vruchtbare basis is voor het vervolgtraject. Een pluim dus voor de organisatie!

Er waren een paar zaken die me opvielen en het succes van PortXL kunnen verklaren:

  • Het hele project wordt gesponsord door 12 bedrijven die actief zijn in de haven zoals Van Oord, Damen, Boskalis, Vopak en het Havenbedrijf Rotterdam.  Veel van deze bedrijven waren aanwezig bij de selectiedagen en zullen actief betrokken zijn bij de rest van het programma (en wellicht in de toekomst klant van de startups zijn…). Tijdens de selectiedagen waren CFO Paul Smits van het Havenbedrijf, Paul Verheul van Van Oord en Jan Peter Balkenende van Ernst & Young aanwezig.
  • De inschrijving stond open voor iedereen dus ook voor bedrijven buiten Nederland waardoor er meer initiatieven mee konden doen, in totaal waren er zo’n 1.000 inschrijvingen it zowat alle werelddelen. Hierdoor was er oog voor het internationale perspectief en niet alleen het lokale.
  • Het programma heeft veel tijd besteed aan een internationale roadshow om PortXL op de kaart te zetten, dit verklaart het hoge aantal buitenlandse startups onder de finalisten.
  • Er is geld voor de startups die mee doen aan het programma en een vastgelegd commitment van de startups die mee doen, van vrijblijvendheid is dus geen sprake.
  • De belangeloze inzet van de vele mentoren zorgde er voor dat de startups serieuze gesprekspartners tegenover zich hadden, het zal niet meegevallen zijn 19 maal een half uur door de mentoren ondervraagd te worden maar op deze manier kan je case wel optimaal getest worden.

PortXL-World-Port-Accelerator-Rotterdam-620x235

Tevens vielen de volgende zaken me op:

  • Ik had verwacht dat veel initiatieven van net afgestudeerde of gepromoveerde studenten zouden komen van een Technische Universiteit (Delft om de hoek!) maar dat was niet het geval. Dat verbaasde me, innovatie staat bij dit soort instituten toch al jaren hoog op de agenda? Is er een mooi programma om de hoek en dan doe je niet mee?
  • De gemiddelde leeftijd van de startup teams was hoger dan ik had verwacht (zie foto finalisten hierboven), ik had veel meer jongeren verwacht. Ik las deze week een interview met de Nederlander Frank Slootman, CEO van het succesvolle bedrijf ServiceNow uit San Diego, die stelde: “De mensen die het meest succesvol zijn in startups, blijken altijd weer de mensen die het al eerder gedaan hebben. Die kennen de fouten. Zulke ervaring haal je niet zomaar uit een boekje.” Klopt dus!
  • Je kan de startups classificeren in de volgende 4 categorieën:  1) goed team, goed idee, 2) goed team, slecht idee, 3) slecht team, goed idee, 4) slecht team, slecht idee. Categorie 1 redt het waarschijnlijk wel zonder programma en aan categorie 4 moet je natuurlijk niet opnemen in het programma. Je zou volgens mij de focus moeten leggen op de categorieën 2 en 3 omdat daar nog flink gesleuteld moet worden aan het team of het product. Het opnemen van de categorie 1 maakt de performance van het programma natuurlijk wel hoger!
  • De nadruk van alle startup cases lag op het creëren van kosten reductie voor de klant, niet op het creëren van groei of benefits. Dit kan te maken hebben met de markt waarop PortXL zich richt waar lage marges gerealiseerd worden en bedrijven continu zoeken naar mogelijkheden de kosten te verlagen.
  • De meeste startups willen alles doen: product ontwikkeling, productie, marketing, verkoop, distributie, support etc.  Dat daarmee de noodzakelijk benodigde investering alleen maar oploopt en je zeggenschap verliest omdat de investeerders gaan meebeslissen neemt men dan op de koop toe. In een wereld waarin steeds meer wordt uitbesteed zou je verwachten dat daar meer over was nagedacht. Focus je op je kernkwaliteit en zoek partners is mijn advies!
  • Twee kostenfactoren worden binnen de cases systematisch onderschat: de kosten voor ICT en voor het personeel. Een software applicatie ontwikkelen voor de wereldmarkt doe je niet met 2 of 4 mensen en mensen werken nu eenmaal niet gratis.

Een goede start van het PortXL programma en ik ben benieuwd hoe het verder gaat lopen tot de finale in juni!

Print Friendly, PDF & Email
Print

One thought on “Het PortXL startup initiatief

Leave a Reply