The Internet without Things

De afgelopen week een interesante workshop over innovatie meegemaakt waarbij de vraag aan de orde kwam of je innovatie kan plannen en sturen of dat innovatie bij toeval onstaat door bestaande zaken slim te combineren en een goede marketing.imageIk heb mijn studenten de afgelopen week gevraagd wat zij de afgelopen vijf jaar als innovatief hebben ervaren in de zin van het aanschaffen van een produkt of dienst dat de kwaliteit van hun leven ingrijpend heeft veranderd. Unaniem kwam de Smart Phone op nummer één te staan waarbij het feit dat je vrienden nu altijd online bereikbaar zijn als grootste voordeel werd gezien, iets snel kunnen opzoeken staat op twee gevolgd door de mogelijkheid online te kunnen shoppen en de beschikbaarheid van online muziek en film. Naast de Smart Phone werden ook nog genoemd de routeplanner voor de auto, reizigersinformatie in het openbaar vervoer en uitzending gemist op de TV: allemaal ICT gerelateerde zaken dus.

Gevraagd of er ook nog niet ICT gerelateerde produkten of diensten waren die het leven makkelijker hebben gemaakt bleef het lang stil en kwamen de studenten niet verder dan de verruiming van de openingstijden van de winkels, meer niet. Er werd geen één niet ICT gerelateerd product genoemd dat de kwaliteit van hun leven heeft verbeterd de afgelopen Jaren!

Voor mij aanleiding om eens te onderzoeken wat de impact van innovaties op xmijn eigen huishouden is geweest de afgelopen 10 jaar voor de niet ICT gerelateerde producten en ik kwam tot de opmerkelijke conclusie dat ik NIETS nieuws heb aangeschaft wat je innovatief zou kunnen noemen. Het enige wat ik kan bedenken is de Nespresso machine (alweer de derde) terwijl ik ook nog een luxe model Senseo, een echt Italiaans Espresso apparaat en een ouderwets koffieapparaat voor de werklui heb staan: goede koffie is voor mij echt een dingetje. Het laatste echt innovatieve producten die ik kan bedenken waren de electrische tandenborstel en de Quooker maar die waren al uitgevonden 10 jaar geleden.

Terwijl mijn ouders vanaf de Jaren zestig steeds bezig waren nieuwe apparaten het huishouden in te slepen (koelkast, radio, TV, wasmachine, pickup, droger, vaatwasser, magnetron, etc) ben ik de afgelopen tien jaar aan het ont-apparaten en doe ik alleen maar vervangingsinvesteringen in apparaten met als uitgangspunt: ‘Hoe minder apparaten, hoe beter’.

Ik heb dus steeds minder apparaten in huis en ik gebruik er ook steeds minder:

  1. Vaste telefoon – heb ik wel maar gebruik ik zelden, alles gaat via mobiel
  2. Bekabeling telefoon, TV, internet – allemaal draadloos via glasvezel en wifi
  3. Video, CD en DVD spelers en de CD’s en DVD’s zelf – heb ze op zolder staan en gebruik ze nooit kan nu via Spotify en Netflix
  4. Geluidsinstallatie: versterker en boxen – nu 2 boxen met Apple Air draadloos verbonden aan iPad
  5. Van vier naar twee televisies – je kan ook op iPad of laptop kijken waar je maar wilt

Er is maar een uizondering op deze regel en dat is mijn Steepletone platenspeler die ik een paar jaar geleden in de UK heb gekocht voor 80£ en waarmee ik mijn oude platen weer kan draaien die ik niet op Spotify kan vinden, nostalgie doet het wel goed!imageVan de week even in de Media Markt gelopen met de blik op ‘wat zou ik nog willen kopen’ maar niks interresant. Ik koop tegenwoordig alleen iets nieuws als iets kapot gaat en dan kijk ik ook wel of er iets nieuws is wat me aanspreekt, het gaat primair toch vooral om de basis functionaliteit en de kwaliteit van een product.

Niets voor niets dus zijn alle nieuwe Forbes 500 miljardairs rijk geworden met het aanbieden van nieuwe diensten op internet, daar ligt nu de grootste potentie om snel rijk te worden. Waarbij een aantal nieuwe diensten bestaande fysieke producten overbodig hebben gemaakt. Het bedenken en in de markt zetten van nieuwe fysieke producten of innoveren van bestaande producten is daardoor een stuk lastiger geworden. Hoewel Google, Apple en Microsoft naarstig op zoek zijn naar nieuwe producten zoals Google Glass, de Apple Watch, een 3D helm en de zelfsturende auto hebben al deze inspanningen niet tot  het nieuwe innovatieve apparaat opgeleverd waar iedereen op zit te wachten. Of wellicht toch de 3D printer? Het kopieren van een succesvol services model naar producten is tot nu toe niet erg niet succesvol geweest; ook hier geldt het oude gezegde ‘Schoenmaker hou je bij je leest’.

Innovatie is moelijk te plannen en vaak het onbedoelde neveneffect van een initiatief waar plots een hoop klanten blij mee zijn en dat een hoge impact heeft voor de gebruikers die allemaal graag aan de nieuwe hype mee willen doen. Dit soort initiatieven ontstaan vaak spontaan en zijn niet te plannen. Veel succesvolle innovaties ontstaan spontaan en  blijken niet als zodanig onderwerp van een product ontwikkeling te zijn geweest of voorspeld door trends watchers of innovatie experts.

Het bedenken en implementeren van een innovatie process voor een bedrijf heeft dus weinig zin. Investeren of ontdekken van innovaties in grote bedrijven is vaak een moeizaam proces omdat de hierarchie en korte termijn focus op winst binnen bedrijven ondernemerschap en creativiteit niet stimuleren. Vaak worden er mooie innovatie processen geïmplementeerd door consultants maar levert dat bar weinig op. Echte innovators met een goed idee starten zelf iets op.imageTrendwatchers als Adjiedj Bakas kijken voornamelijk naar de eerste fase van de hype cycle als het idee van concept al vertaald is naar iets tastbaars waardoor ze altijd achter de feiten aan lopen en geen voorspellende waarde hebben. Trendrapporten zijn vaak opsommingen van leuke nieuwe dingen die potentie hebben en kunnen inspireren, echt iets nieuws voorspellen kunnen ze niet, als dat zo zou zijn zouden ze waarschijnlijk een ander job hebben…

Hoe moet het dan wel? Wie had kunnen vermoeden dat Uber en Airbnb in ene zo razend populair zouden zijn? Dit soort innovaties hebben vaak een ongestructurreerde start en zijn niet volgens een vooraf bedacht plan in de markt gezet, ze worden in ene onderdeel van een hype en worden zo slachtoffer van een snelle groei omdat ze zich dan moeten gaan focussen op de organisatie en het management en afdwalen van het oorsponkelijke conceptuele creatieve denken waardoor ze ontstaan zijn.

Het is dus moeilijk de toekomst te voorspellen maar als ik dan toch een aanbeveling zou mogen doen op basis van mijn kleine inventarisatie dan zou ik me focussen op een online service die een bestaand apparaat overbodig maakt zoals bijvoorbeeld de computer, degene die daar een echte oplossing voor kan vinden wordt mega rijk!

Consumenten willen minder apparaten en niet meer, daarom is de term ook ‘The Internet of Things’ verkeerd gekozen: door allerlei devices en sensoren slim in de omgeving en producten te implementeren moet het voor de consument mogelijk worden ook zonder smartphone of tablet met het Intenet te communiceren, dus vanuit het leveranciers perspectief meer devices maar voor de gebruiker juist minder en een makkelijker interface met het Internet.

The Internet without Things www.gerardgeerlings.nl

Samenvattend: de toekomst is niet voor ‘The Internet of Things’ maar volgens mij voor ‘The Internet without Things’!

Print Friendly, PDF & Email
Print

Leave a Reply