9 Tips voor effectieve Netwerk Marketing

Het afgelopen jaar ben ik drie keer benaderd of ik belangstelling heb mij aan te sluiten bij een Netwerk Marketing organisatie. De eerste keer werd ik gebeld door een ex collega die me graaag wilde spreken want hij was iets fantastisch op zijn weg gekomen dat zijn leven ingrijpend had veranderd en hij wilde me er graag persoonlijk over spreken (Tip 1: eerste contact altijd rechtstreeks). Hij stelde voor met mij op station Amersfoort af te spreken want hij moest toevallig binnenkort in de buurt zijn (Tip 2: spreek af in een openbare gelegenheid). Na eerst even bijgepraat te hebben keek hij me diep in de ogen en stelde de crusiale vraag: ‘Wie is volgens jou de meest succesvolle ondernemer in de wereld?’. (Tip 3: breng je gesprekspartner in verwarring met een opening statement). Na een paar namen te noemen keek hij mij meelijwekkend aan: ‘Donald Trump natuurlijk!’. Stom, stom stom, had ik moeten weten!

image

Daarna werd de laptop erbIj gehaald en gingen we een aantal powerpoints door van Netwerk Marketing bedrijf ACN (Tip 4: Maak indruk op je gespreksparter met compacte en relevante informatie), en legde hij mij uit wat de bedoeling was. Kort gezegd kwam het er op neer dat hij een totaal pakket aan internetdiensten aanbood (telefoon, mobile, internet en TV) voor een vaste prijs per maand en af te nemen via hem en, als ik deze diensten ook aan anderen zou gaan verkopen, zou ik er zelf ook aan kunnen verdienen. Dus, hoe meer mensen je in je eigen netwerk kan overtuigen deel te nemen aan het programma, hoe meer je zelf gaat verdienen! Het verdienmodel ziet er ongeveer als volgt uit:

Netwerk Marketing

Kern van het model is dus dat je een netwerk opbouwd van mensen die de producten gaan kopen en verkopen maar die ook zelf weer een netwerk gaan opbouwen, dan wordt het, als er meerdere levels actief zijn, financieel erg interressant! Network Marketing wordt ook wel Multi-Level Marketing (MLM) genoemd,  Pyramid Selling of Referral Marketing.

De mensen die ik gesproken heb die zich bezig houden met Netwerk Marketing zijn dus niet bezig producten te verkopen omdat ze goed zijn maar zijn bezig hun netwerk uit te breiden conform bovenstaande structuur. En als iedereen in het netwerk dan maar lekker de producten koopt en verkoopt van de overkoepelende organisatie rolt de commissie vanzelf naar je toe. Mijn contactpersonen zijn dan ook erg druk met het coachen van hun ‘first line’ contacten en sporen hen aan nieuwe mensen in hun eigen netwerk te vinden en aan het programma te binden. Als het je lukt zo’n structuur te creëeren en in stand te houden word je slapend rijk is de filosofie! (Tip 5: benadruk het succes voor de toekomstige deelnemer!).

image

Eerder deze week dus mijn derde intake gesprek gehad, deze keer met een dame die mij probeerde in te palmen voor de gezondheidsproducten van Forever. Charmante dame, professionele presentatie en ze wist snel mijn zwakke punten te vinden. (Tip 6: leer snel mensen in te schatten en speel in op hun behoeftes). In het assortiment zitten ook afslank producten, ben zelf een beetje gezet dus ze schoot midden in de roos: deze producten zouden bij mij wonderen verrichten! Dat wil ik natuurlijk wel!

Netwerk Marketing is booming en big business. Met de komst van het Internet is deze formule alleen maar aantrekkelijker geworden, je hoeft niet te investeren, je bestelt alles online, je laat de producten thuis afleveren bij de klant en je ontvangt automatisch de commissie uit de verkopen van je netwerk, een kind kan de was doen! En als je je richt op een product waar consumenten sowieso al veel geld aan uitgeven zit je helemaal goed: mensen geven er toch al geld aan uit en door dit via Netwerk Marketing te doen kan je in potentie nog rijk worden ook want de winst gaat niet naar een winkel maar rechtstreeks naar jou!

Aan het eind van het gesprek met mijn potentiële coach kwamen we op de vraag hoe verder? Ben ik geinteresseerd? Ik zei dat ik er even over zou nadenken en dat ze me over twee weken terug kon bellen. Dat vond ze geen goed idee, het was beter als ik haar zelf terug belde en wel a.s. maandag! (Tip 7: altijd de actie bij de ander leggen!).

(Tip 8: trap er niet in!). Als je aan de slag gaat met dit soort pyramide organisaties worden alleen de initiatiefnemers erg rijk, koop je waarschijnlijk zelf veel te veel van die te dure producten om indruk te maken op de bazen boven je in de pyramide en gaat je sociale netwerk je waarschijnlijk mijden omdat je constant bezig bent ze te overtuigen lid te worden van jouw club!

(Tip 9: niet vergeten maandag nog even te bellen…)

VERVOLG TWEE JAAR LATER APRIL 2017: Tip 10!

Twee jaar later zit ik op een zaterdagmiddag thuis op de bank en wordt er aangebeld door een vrouw van ongeveer mijn leeftijd, “het zal toch niet weer voor een goed doel zijn” dacht ik nog terwijl ik naar de deur liep. Toen ik open deed vroeg de vrouw mij of ik een korte enquete wilde invullen en die daarna buiten uit de brievenbus hangen. Het was een korte vragenlijst over gezondheid met aan het eind de vraag of ik een gratis voedings- en gezondheidsconsult wilde, en zo ja of ik dan mijn telefoonnummer en email wilde toevoegen. Dit gedaan omdat ik het een interessante en sympathieke wervingsmethode vond. Een verfrissende aanpak naast al die lui die urenlang een verhaal ophalen alvorens ter zake te komen.

Een paar dagen later kreeg ik van haar een telefoontje, ze wilde graag een afspraak maken voor het gratis consult. Dit gedaan (wie wil er nu niet een gratis consult) en daarna vroeg ze of ik voor de afspraak een internet enquête wilde invullen over mijn gezondheid. Slim. Tot twee keer maakte ze het mij makkelijk ‘Ja’ te zeggen en door steeds een simpele tegenprestatie te vragen ging ik me steeds meer committen zodat niet alles van één kant kwam. En als ik de enquête niet invulde had zij alle recht de afspraak te cancelen omdat ik eigenlijk ‘Nee’ zei. Ik wist nog steeds niet om welk product of welke dienst het eigenlijk ging…

De afspraak was gezellig. De vrouw vertelde iets over haar achtergrond in de consulting (net als ik) en langzamerhand ging het over mijn gezondheid en uiteindelijk over de producten die ze verkocht van Herbalife. Een vriendin had me al getipt dat het waarschijnlijk om Herbalife ging en mijn vrouw had gezegd dat een paar mensen die zij kende daar voordeel van hadden gehad dus alle stoplichten stonden op groen en voor ik het wist had ik voor meer dan honderd euro producten in huis, een schattig pillendoosje en een beker voor mijn shakes. De maandag daarop ben ik begonnen met de producten en sindsdien belt ze me regelmatig op hoe ik me voel, of ik afgevallen ben en of ik nog producten nodig heb,

Later besefte ik ineens dat dit eigenlijk ook om Netwerk Marketing ging en dat het Herbalife en Forever in dezelfde categorie producten vallen en dezelfde distributiekanalen gebruiken. Het verschil zat er in dat de dame van Forever het proces en de methode centraal stelde in haar verkoop benadering terwijl de dame van Herbalife voorstelde mij als persoon te gaan coachen: het verkopen van een product dus door het aanbieden van een gekoppelde dienst. Slim! Ik heb nog nooit een coach gehad in mijn leven dus daar stond ik wel open voor.

Deze ervaring heeft me toch weer een andere kijk gegeven op Netwerk Marketing, het succes wordt dus in hoge mate bepaald door de uitvoering lokaal en het is een oude marketingwet dat het nu eenmaal niet werkt als je dollartekens in je ogen hebt en iemand alleen iets koopt als hij er persoonlijk voordeel bij heeft. Het gat er dus om daar creatief in te zijn, chapeau voor de dame van Herbalife!

 

Print Friendly, PDF & Email
Print

Leave a Reply